Om de zoveel tijd verschijnt er een Blog van onze docenten.
Het blog wordt vanuit ons dagelijks leven geschreven.

We schrijven over wat leeft in het centrum of elders in de wereld.

Laat je verrassen!

Het eerste Blog is van Christien Boosten. 
Hij gaat over in aandacht zijn, niet alleen tijdens een beoefening van meditatie of een  yogales.

De ommekeer

 Al wandelend wordt mijn aandacht getrokken door een prachtige zon die deels tevoorschijn komt achter een grote witte wolk. Ik voel de wind, zachtjes mijn hoofd strelend, terwijl mijn ogen gericht blijven op het schouwspel van zon en wolk, aan een helder blauwe lucht. Opeens, uit het niets, laat een vogelgeluid mijn hoofd draaien in de richting van een veld. Daar zie ik de hemel donker kleuren, en het zand stuiven over het veld. De hagel die opeens uit de hemel valt tikt op mijn hoofd, terwijl een lichtflits de donder aankondigt. Zó snel en abrupt, vindt de ommekeer plaats van een vredig naar een haast onheilspellend weertype. Het hield een tijdje aan, om daarna toen het was uitgeraast, weer ruimte te geven aan helder zonnelicht. 

De snelle de ommekeer die het weer mij toonde, deed mij denken aan de verandering van gevoelens die je in jezelf kunt waarnemen. Zorgeloosheid en blijdschap kunnen van het ene in het andere moment omslaan in een angstig gevoel. En als het angstig gevoel voorbij is, ontstaat weer ruimte voor een blij hart. 

Het beoefenen van Yoga, mindfulness en meditatie is een waardevolle manier om te leren waarnemen in je ´innerlijke wereld´. Het nodigt uit om STIL te zijn en brengt je in een ontspannen en vredige sfeer, waarin niets hoeft. Vanuit de Stilte, kun je gericht zijn op de sensaties van het lichaam en op gedachten en gevoelens in de geest. Zonder enig commentaar te leveren of iets te bestempelen als goed of slecht. Deze vredige, ontspannen sfeer in stilte, kun je ervaren als een Groot Geschenk. De weldadige rust laat de geest tot rust komen en stelt het lichaam in staat, zichzelf te helen. 

Na afloop hebben lichaam en geest tijd nodig om de veranderingen te laten uitwerken. Daarom is het fijn, om na de yoga, mindfulness, meditatie en aanverwante oefeningen, nog niet teveel te praten, of rustig te praten vanuit je vredige sfeer. Langzaam maak je de overgang naar het dagelijkse leven in ontspanning en helderheid. Op deze wijze draag je bij aan herstel en verjonging van lichaam en geest en kun je steeds bewuster de ommekeer maken van gevoelens die onrust brengen naar opnieuw vrede, ontspanning en helderheid